Netflix goes glocal

Strategie locali per la promozione transmediale

Netflix Goes Glocal

Local Strategies for Transmedia Advertising

  • Valerio Di Paola AANT Accademia delle Arti e Nuove Tecnologie Roma

Abstract [ita]

L’articolo propone l’analisi quantitativa e qualitativa di alcune campagne pubblicitarie transmediali esemplari dedicate al mercato italiano, realizzate per contenuti Netflix Originals negli ultimi anni. In particolare identifica le articolazioni strategiche, tra marketing e design, dei contenuti promozionali local: questi contenuti propongono agli utenti una comunicazione percepita come personale attraverso forme di storytelling interattivo, declinando nei social network ricorrenze stagionali, pop-star, influencer e gossip locali. Dall’analisi emerge un modello di promozione transmediale, paradigmatico per la rapida affermazione del brand di un broadcaster, evidentemente basato sulla glocalizzazione, ovvero inclusivo di tendenze locali quanto globali.

Abstract [eng]

This paper presents a quantitative and qualitative analysis of transmedia advertising strategies, designed for Netflix Originals in the past years and focused on the Italian market. The paper identifies the strategic articulations of local advertising, between marketing and design: these kind of advertising contents engage users in a personal communication, through various forms of interactive storytelling, developed in social networks with the remediation of recurrence, pop stars, influencers and local gossip. A paradigmatic model of transmedia advertising finally emerges, clearly based on glocalization, that is, inclusive of local and global trends.

Published
2021-10-10
How to Cite
DI PAOLA, Valerio. Netflix Goes Glocal. DigitCult - Scientific Journal on Digital Cultures, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 27-36, oct. 2021. ISSN 2531-5994. Available at: <https://digitcult.lim.di.unimi.it/index.php/dc/article/view/190>. Date accessed: 27 oct. 2021. doi: https://doi.org/10.53136/97912599449003.
Section
Articles