Il Metaverso non esiste (ancora)

Genesi storica, insuccesso e regolamentazione europea.

The Metaverse does not exist (yet)

History, failures and European regulation

  • Giacomo Conti Centro Nexa su Internet e Società, DAUIN, Politecnico di Torino
  • Antonio Vetrò Centro Nexa su Internet e Società, DAUIN, Politecnico di Torino
  • Juan Carlos De Martin Centro Nexa su Internet e Società, DAUIN, Politecnico di Torino

Abstract [ita]

Che cos’è realmente il metaverso di cui oggi spesso si parla? Da dove nasce, e quale sarà il suo probabile futuro?
Questo documento intende fare chiarezza sul significato di “metaverso” e su come gli esempi attualmente in commercio, fruibili dal pubblico, siano molto diversi da quello che dovrebbe essere il significato originale del termine. Essi sono tanti, sono diversi, e sono scollegati tra loro – e spesso sono invisi dalle comunità online.
La ricerca mostra tre requisiti fondamentali che costituiscono i “metaversi” attuali: la necessaria componente online, la presenza di avatar ed il mondo virtuale, e ne analizza la genesi storica, a partire dai giochi di ruolo da tavolo degli anni ’80. Si offre poi spazio alle novelle volontà legislative e regolamentari da parte dell’Unione Europea, incuriosita da questo fenomeno. Infine, si mostra il suo potenziale economico, e com’è oggi sfruttato.

Abstract [eng]

What really is the metaverse that is often talked about today? Where did it come from, and what is its likely future?
This paper aims to shed light on the meaning of “metaverse” and on how the currently available products on the market, freely accessible by the public, are very different from what the original meaning of the term should be. They are many, they are diverse, and they are disconnected from each other - and they are often criticized by online communities.
The research shows three basic requirements that constitute current "metaverses,": the requirement of an internet connection, the presence of “avatars”, and a virtual world, and analyzes their historical genesis, starting with the tabletop role-playing games of the 1980s. Then, it explores new legislative and regulatory projects on the part of the European Union, which has been intrigued by this phenomenon. Finally, its economic potential is shown, and how it is exploited today.

Published
2024-07-17
How to Cite
CONTI, Giacomo; VETRÒ, Antonio; DE MARTIN, Juan Carlos. The Metaverse does not exist (yet). DigitCult - Scientific Journal on Digital Cultures, [S.l.], v. 9, n. 1, p. 7-23, july 2024. ISSN 2531-5994. Available at: <https://digitcult.lim.di.unimi.it/index.php/dc/article/view/244>. Date accessed: 21 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.36158/97888929596061.
Section
Articles