Transmedia Storytelling: archeologia, mondi, personaggi
Transmedia Storytelling: Archeology, Worlds, Characters
Abstract [ita]
Il concetto di transmedia storytelling, proposto da Henry Jenkins nel 2003, si basa sull’esistenza di mondi narrativi ai quali fa riferimento una pluralità di narrazioni realizzate su piattaforme mediali diverse, ognuna delle quali contribuisce ad arricchire l’universo diegetico. Da un punto di vista semiotico-narratologico, tuttavia, questo è soltanto uno dei possibili modi di costruire narrazioni transmediali; un altro è la condivisione di un personaggio. Un personaggio transmediale è un eroe finzionale la cui storia è raccontata in testi diversi su diverse piattaforme mediali, ognuno dei quali apporta nuovi dettagli alla sua biografia. Se il transmedia storytelling non è un fenomeno emerso negli ultimi anni sulla scia della convergenza tecnologica, ma si può far risalire almeno alle origini della moderna industria culturale, tra fine ’800 e inizio ‘900, è proprio su una logica costruttiva incentrata sulla condivisione di un personaggio comune che sono basate le forme più antiche di espansione mediale.
Abstract [eng]
The concept of transmedia storytelling, first proposed by Henry Jenkins in 2003, is based on the existence of fictional worlds to which are related various narrations on different media platforms; every narration contributes to enrich the fictional world. From a semiotic-narratological point of view, transmedia storytelling, as world-centered concept, is only one kind of the possible transmedia narratives. In this article, we consider in particular character-centred transmedia narratives. A transmedia character is a fictional hero whose adventures are told in different media platforms, each one giving more details on the life of that character. If, as we think, transmedia narratives is not a new phenomenon emerging on account of technological convergence but rather it can be traced back almost to the origins of the modern cultural industry between the end of 1800 and 1900, it’s probably that the focus on the character, rather than on the world, was the dominant mode of expansion to different media until recent years.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.
DigitCult is open access gold. Articles are published under a Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0) licence to support maximum dissemination and use.
With the licence CC-BY, authors retain the copyright, allowing anyone to download, reuse, re-print, modify, distribute and/or copy their contribution. The work must be properly attributed to its author.
It is not necessary to ask further permissions both to author or journal board.