Archivi storici scolastici

Un progetto di valorizzazione fra storia e web

Historical School Archives

A Project Work for Enhancing Memory between History and Web

  • Giorgia Aprea Università degli studi di Milano
  • Alice Raviola Università degli studi di Milano. Dipartimento di studi storici

Abstract [ita]

Questo articolo descrive il risultato del progetto presentato da Giorgia Aprea a conclusione della prima edizione del master di II livello in Digital humanities promossa dall’Università degli Studi di Milano. Partendo dal contesto in cui si trovano gli archivi storici delle Istituzioni scolastiche, è stato proposto un prototipo di piattaforma digitale utilizzando il software Omeka S, che si propone di avere come fine ultimo quello di rendere la memoria conservata nei documenti delle scuole, una memoria emersa grazie alla sinergia e alla collaborazione attiva tra professionisti del mestiere, studenti e personale scolastico abbracciando i principi dell’Open Access di apertura e condivisione.

Abstract [eng]

This article aims to describe a project work elaborated at the end of the first edition of the master in Digital Humanities promoted by the University of Milan (a.y. 2019-2020). In it Aprea focuses on the issue of the Italian school archives, providing a prototypal digital platform based on the software Omeka S, to enhance the memory of school documents from the beginning of the XXth century until today. Thanks to the collaboration of school leaders, teachers and student, the aim is to emphasize the very important heritage of school as an identitary moment. Crossing the tools of Open Access with the Public History purposes, as the short Introduction shows, it will be possible to link sources and history in a very fruitful dialogue.

Published
2022-07-05
How to Cite
APREA, Giorgia; RAVIOLA, Alice. Historical School Archives. DigitCult - Scientific Journal on Digital Cultures, [S.l.], v. 7, n. 1, p. 97-110, july 2022. ISSN 2531-5994. Available at: <https://digitcult.lim.di.unimi.it/index.php/dc/article/view/200>. Date accessed: 15 aug. 2022. doi: https://doi.org/10.36158/97888929552578.
Section
Articles