How Could Museums Improve Their Digital Collections for New Online Audiences?
Some Suggestions From an Empirical Survey with Gen-Z students
Abstract [ita]
Una ricerca empirica, condotta nel maggio 2023 presso l’Università degli Studi di Bari (Italia), nell’ambito del progetto europeo “Cultural Heritage Active Innovation for Sustainable Society – CHANGES” codice n. PE00000020 - CUP: H53C22000860006, ha analizzato il modo in cui gli studenti in Museologia della generazione Z approccino alle collezioni digitali dei musei, dopo le loro esperienze durante il lockdown.
Il quadro teorico di questa ricerca, basato sul modello del ‘museo di connessione’, parte dalla domanda: i musei stanno comprendendo come il pubblico giovane online si avvicini al loro ecosistema digitale, di cui le collezioni digitali sono una componente chiave? Questo quadro teorico è stato la premessa per consentire agli studenti di acquisire le competenze necessarie per un laboratorio di valutazione. Attraverso la risposta a un questionario, l’analisi empirica ha riguardato la percezione, da parte degli studenti, delle strategie web di 30 musei italiani e internazionali.
A seguito delle analisi qualitative, condotte in classe e a casa e poi presentate da ogni studente agli altri, consultando i siti dei musei selezionati, si è attivato un vero e proprio brainstorming collettivo e partecipativo, da cui è derivata una valutazione qualitativa per 34 indicatori (dall’usabilità alla comunicazione sui social media). Attraverso le esperienze degli studenti, quali fruitori diretti dei contenuti culturali digitali, vogliamo fornire un’indicazione generale utile a mostrare quanto sia necessario ribaltare la mentalità, per colmare il divario tra percezione, realtà e desiderio da parte dei musei, e della loro comunicazione, attrattività e interazione con i giovani potenziali visitatori.
Abstract [eng]
The empirical research, conducted in May 2023 at the University of Bari (Italy), within the European project ‘Cultural Heritage Active Innovation for Sustainable Society – CHANGES’ code n. PE00000020 - CUP: H53C22000860006, analyzed how Gen-Z students in Museology approach museums digital collections after their online lockdown experiences.
The theoretical framework of this research based on the Museum of Connection model and starts from the question: are museums understanding how young online audiences approach their digital ecosystem, of which digital collections are a key component? This theoretical framework was the premise to allow students to acquire skills for an evaluation workshop. By answering a questionnaire, the empirical analysis concerned the perception of 30 international and Italian museums’ web strategies.
Following the qualitative analyses, led in classroom and at home and then presented by each student to the others, by browsing the selected museums’ websites, a real collective and participatory brainstorming started, from which a qualitative evaluation derived for 34 items (from usability to communication on social media). As direct users of digital cultural content, through students’ experiences we want to provide a general indication useful to show how much is necessary overthrowing the mindset, to fill the gap between perception, reality and desire for museums digital collections, and their communication, attractiveness, and interaction with young potential visitors.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.
DigitCult is open access gold. Articles are published under a Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0) licence to support maximum dissemination and use.
With the licence CC-BY, authors retain the copyright, allowing anyone to download, reuse, re-print, modify, distribute and/or copy their contribution. The work must be properly attributed to its author.
It is not necessary to ask further permissions both to author or journal board.