Open data e risorse educative aperte
Open Data and Open Educational Resources

Experiences of Reuse Aimed to Achieve a Full Digital Citizenship

  • Valentina Bazzarin Independent researcher
  • Paolo Martinelli Università di Bologna

Abstract

In questo articolo descriveremo la sfida intellettuale e le soluzioni pratiche messe in campo da una squadra di esperti, scelti tra professionisti e ricercatori, per ideare e realizzare delle attività con gli studenti delle scuole superiori. Il laboratorio “open data e competenze digitali” è stato realizzato nel perimetro delle iniziative dedicate al laboratorio territoriale Opus Facere, e si è svolto nelle strutture della fondazione Golinelli a Bologna. Questa attività dedicata allo sviluppo delle competenze digitali è stata promossa da ERVET, una società a controllo pubblico. Il laboratorio aveva come ambizioso obiettivo quello di suggerire agli insegnanti e agli studenti metodi e argomenti per lo sviluppo delle competenze necessarie alla piena cittadinanza e al lavoro nel territorio della Data Valley. Agli studenti degli istituti superiori della provincia di Bologna che hanno aderito all'iniziativa sono stati offerti due cicli di laboratori pratici con particolare attenzione alle competenze necessarie alla ricerca e al riuso degli Open Data. Un gruppo di formatori esperti ha discusso con gruppi di 8-10 studenti e realizzato dei progetti e dei prototipi di riuso di dati aperti per la verifica delle informazioni false, per raccontare attraverso i dati cultura e territorio, per riflettere e dibattere, sempre a partire dai dati, su temi di etica pubblica e sulle disuguaglianze di genere.

Abstract [eng]

This paper aims to critically approach and to analytically describe a pilot workshop activity put in place between 2018 and 2019. This activity involved a team of experts, chosen among professionals and researchers in digital humanities as instructors, and around 100 hundred students in four different high schools in Bologna.
The team of instructors co-designed and implemented activities directly with the high school students assigned to each workshop. These labs had ambitious aims: 1) to hint methods and new topics directly to students and indirectly to teachers; 2) to develop and harmonise the skills needed to achieve a full digital citizenship; 3) to find a satisfying work position in a future local job market. In fact, this activity was funded by European Social Funds and implemented by ART-ER (former ERVET), a Joint Stock Consortium with the purpose of fostering the region’s sustainable growth by developing innovation and knowledge, attractiveness and internationalisation of the regional system.


Two rounds of practical workshops had been offered to high-school students. Production and re-use of open data and open educational resources require specific knowledge and skills not always included in the traditional curriculum of high schools. Each expert worked with groups of 8-10 students to  develop prototypes of fact-checking tools, data-canvas for the storytelling of local art and culture, data-driven debates to analyse the change of public ethics and gender inequalities. All the prototypes developed had been presented by the students in a showcase at the end of the course.

Published
2020-08-21
How to Cite
BAZZARIN, Valentina; MARTINELLI, Paolo. Open Data and Open Educational Resources. DigitCult - Scientific Journal on Digital Cultures, [S.l.], v. 5, n. 1, p. 43-56, aug. 2020. ISSN 2531-5994. Available at: <https://digitcult.lim.di.unimi.it/index.php/dc/article/view/147>. Date accessed: 28 oct. 2020. doi: https://doi.org/10.4399/97888255361645.
Section
Articles