La promozione dell'immaginario di Elvis Aaron Presley: genesi e narrazione di una star transmediale
The management of Elvis Aaron Presley imaginary: genesis and storytelling of a transmedia star
Abstract [ita]
Questo saggio propone una lettura del management dell'immaginario di Elvis Presley come momento anticipatore, nel pieno della società dei media di massa, di forme di transmedia storytelling teorizzate poi agli inizi degli anni Duemila (Jenkins 2007).
Si identificano le strategie attuate dal Colonnello Tom Parker (Bertetti, Freeman e Scolari 2020) nell’elaborazione della narrazione non sempre armoniche con quelle (de Certeau 1980) di appropriazione tipiche del fandom (Dickerson 2022, Simpson 2020).
Si analizza anche l’elaborazione delll’immaginario mediale postumo dei titolari del diritto d'autore: dall’aggiornamento delle vecchie strategie fino all’elaborazione di momenti di co-creazione con i nuovi pubblici anche on line.
Spazi non esenti da derive comunicative proprie delle teorie del complotto (Monaci 2021), legate alla morte di Elvis, anch’esse parte integrante della rielaborazione grassroots presleyana.
Abstract [eng]
This essay proposes a reading of the management of Elvis Presley's imagination as an anticipatory moment, in the midst of mass media society, of forms of transmedia storytelling then theorized in the early 2000s (Jenkins 2007).
The strategies implemented by Colonel Tom Parker (Bertetti, Freeman and Scolari 2020) in the elaboration of the narration are identified, not always harmonious with those (de Certeau 1980) of appropriation typical of the fandom (Dickerson 2022, Simpson 2020).
The elaboration of the posthumous media imagery of copyright holders is also analysed: from the updating of old strategies to the elaboration of moments of co-creation with new audiences, including online ones.
Spaces not exempt from communicative drifts typical of conspiracy theories (Monaci 2021), linked to Elvis’ death, also an integral part of the Presleyan grassroots reworking.
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