Il digitale "al lavoro". Impatti sulle competenze

Digital technologies "at work", and how they affect workers' skills

  • Federico Piovesan Politecnico di Torino
  • Tatiana Mazali Politecnico di Torino

Abstract [ita]





Con “quarta rivoluzione industriale” ci si riferisce alla diffusione e applicazione di nuove tecnologie digi- tali nei settori manifatturieri e dei servizi. Questo articolo contribuisce al dibattito su come piccole e medie imprese (PMI), grandi imprese leader di filiera e attori della formazione italiani stiano affrontando gli effetti del cambiamento tecnologico 4.0, talmente diffusi, pervasivi e variegati da richiedere un ripensamento sia del ruolo della tecnologia all’interno delle imprese, sia delle iniziative di miglioramento delle competenze. Attraverso i risultati di una serie di focus group, parte di una più amplia ricerca interdisciplinare, l’articolo ap- profondisce due temi specifici: 1. l’interesse, la comprensione, l’adozione e l’uso all’interno delle imprese delle cosiddette tecnologie abilitanti 4.0; e 2. l’impatto del cambiamento tecnologico sull’approccio alla formazione dei lavoratori, soprattutto per quanto riguarda la dicotomia tra competenze hard e competenze soft.





Abstract [eng]





The “fourth industrial revolution” revolves around diffusion and application of new digital technologies in manufacturing and services. This article is about how small and medium-sized enterprises (SMEs), large supply chain leaders and education organizations in Italy are coping with the technological change 4.0, whose effects are so widespread, pervasive and diverse that they require rethinking both the role of technology within companies and how to approach skills improvement initiatives. Through the results of a series of focus groups, framed within broader interdisciplinary research, the article explores two specific themes: 1. the interest, understanding, adoption and use of the technologies associated with the Industry 4.0 paradigm; and 2. the impact of technological change on the approach to worker training, especially with regard to the dichotomy between hard and soft skills.





Published
2022-12-20
How to Cite
PIOVESAN, Federico; MAZALI, Tatiana. Digital technologies "at work", and how they affect workers' skills. DigitCult - Scientific Journal on Digital Cultures, [S.l.], v. 7, n. 2, p. 23-37, dec. 2022. ISSN 2531-5994. Available at: <https://digitcult.lim.di.unimi.it/index.php/dc/article/view/223>. Date accessed: 25 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.36158/97888929562232.
Section
Articles