Fare Cultura sui Social: pratiche e leve di successo secondo i creator italiani

Creating Culture on Social Media: Practices and Success Factors According to Italian Creators

  • Gabriella Taddeo Università di Torino

Abstract [ita]

Da anni si investiga il ruolo dei social network nel modellare le pratiche identitarie e i modelli di rappresentazione, da un lato, e le relazioni sociali dall'altro. Molto spazio è stato dato, anche, allo studio delle forme di intrattenimento online, spesso in confronto e comparazione con i modelli provenienti dall'industria culturale mass mediatica.Ma qual è il ruolo dei social media nel cambiare le pratiche culturali, in particolare quelle legate alla formazione, all'esplorazione e all'approfondimento culturale e alla disseminazione scientifica? In che modo è possibile, attraverso questi canali, proporre contenuti  non solo di svago, gioco e  promozione commerciale, ma anche di crescita culturale?Attraverso un lavoro empirico, basato su interviste realizzate con 40 influencer italiani che si occupano di temi quali l'attivismo sociale, la divulgazione scientifica, i tutorial professionalizzanti e le soft skills, verranno analizzate le principali dinamiche di costruzione di contenuti culturali sui social, e con esse le potenzialità, ma anche i limiti che gli stessi produttori di contenuti rilevano, quotidianamente, nel cercare di proporre un approccio "alternativo" e "impegnato" alla fruizione su queste piattaforme.

Abstract [eng]

For years, the role of social networks in shaping identity practices and representation models on the one hand, and social relations on the other, has been investigated. Much space has also been given to the study of online forms of entertainment, often in comparison and contrast with models from the mass media cultural industry. But what is the role of social media in changing cultural practices, particularly those related to education, cultural exploration and dissemination? How is it possible, through these channels, to propose content not only for entertainment, play and commercial promotion, but also for cultural growth? Through empirical work based on interviews conducted with 40 Italian influencers dealing with topics such as social activism, scientific dissemination, professional tutorials and soft skills, the main dynamics of cultural content construction on social media will be analysed, along with the potential, but also the limits that content producers themselves detect, on a daily basis, in trying to propose an "alternative" and "committed" approach to fruition on these platforms.

Published
2024-04-09
How to Cite
TADDEO, Gabriella. Creating Culture on Social Media: Practices and Success Factors According to Italian Creators. DigitCult - Scientific Journal on Digital Cultures, [S.l.], v. 8, n. 2, p. 25-36, apr. 2024. ISSN 2531-5994. Available at: <https://digitcult.lim.di.unimi.it/index.php/dc/article/view/249>. Date accessed: 29 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.36158/97888929589202.
Section
Articles