Social reading e gruppi di lettura: un rapporto controverso?

Social Social Reading and Reading Groups: A Controversial Report?

  • Chiara Di Carlo Universià degli Studi di Roma "La Sapienza"

Abstract [ita]

Questo articolo offre una valutazione della penetrazione del social reading in Italia attraverso l'analisi incrociata di due diversi contesti: i gruppi di lettura e la reading community che discute di libri online sui siti di condivisione più comuni. Come si relazionano i gruppi di lettura con le di piattaforme di social reading? I risultati di un sondaggio condotto su un campione di gruppi di lettura mostrano che la lettura nel nuovo orizzonte virtuale offre molte opportunità aggiuntive. Tuttavia, non sono ancora in grado di sostituire l'esperienza di lettura che avviene faccia a faccia: la sfida per il prossimo futuro potrebbe essere quella di riprodurre sul Web alcune dinamiche dell'interazione dei gruppi di lettura.

Abstract [eng]

This article offers an evaluation of the introduction of social reading in Italy through the cross-analysis of two different contexts: the reading groups and the reader's community that discusses books online on the most common social book networks. How di groups relate to social reading platforms? The results of a survey conducted on a sample of reading groups, show that reading in the new virtual horizon offers many addictional opportunities. However, thay can't replace the face-to-face reading experience yet: the challenge for the near future might be to reproduce on the web some dynamics of the reading groups interaction.

Published
2018-09-23
How to Cite
DI CARLO, Chiara. Social Social Reading and Reading Groups: A Controversial Report?. DigitCult - Scientific Journal on Digital Cultures, [S.l.], v. 3, n. 2, p. 55-62, sep. 2018. ISSN 2531-5994. Available at: <https://digitcult.lim.di.unimi.it/index.php/dc/article/view/76>. Date accessed: 20 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.4399/97888255181534.