Digital Arts and Humanities for Cultural Heritage - La documentazione digitale per nuovi modelli di edu-tainment

Digital Arts and Humanities for Cultural Heritage - Interpretation and Enunciation in Digital Documentation Practices of Cultural Heritage

  • Federico Biggio Università degli Studi di Torino

Abstract [ita]

Le opportunità di ri-mediazione e di documentazione dell’arte contemporanea offerte dai media digitali hanno inaugurato testualità innovative, connotate da elementi interattivi, multimediali e partecipativi, che destabilizzano i processi di semantizzazione del museo tradizionale e aggiungono livelli testuali, frutto di un lavoro interpretativo.
In particolare, il contributo intende esplorare tali forme di documentazione a partire dall’esperienza del laboratorio dell’Università degli Studi di Torino «Carmel. Media digitali per l’arte contemporanea» che ha portato alla creazione del web-doc «Il giardino delle sculture fluide di Giuseppe Penone», un’esplorazione interattiva e immersiva dell’omonima opera sita nei giardini della Venaria Reale.
Si andrà quindi ad analizzare il ruolo comunicativo dello spazio e dei processi espositivi attuati dal medium digitale, declinando il concetto di interfaccia e di «iper-immagine», alla luce di un’ormai consolidata funzione frammentante e modularizzante del dispositivo digitale, riscontrabile negli esempi analoghi prodotti da Google e dalle più innovative istituzioni museali di arte contemporanea. E, parallelamente, sarà esplicitata la rilevanza di significato che un prodotto creato da un soggetto accademico porta inevitabilmente con sé, proponendosi infine come un’opportunità di business nell’ambito della produzione di edu-tainment.

Abstract [eng]

The means of re-mediation for the documentation of the contemporary art offered by digital media have inaugurated innovative testuality, connoted by interactive, multimedia and participative elements which destabilize the semantic process of traditional musesums and add textual levels, the result of an interpretative work.
In particular, the essay aim to explore these forms of documentation starting from the experience of the laboratory «Carmel. Digital media for contemporary art» at the Uiniversity of Turin, which led to the creation of the web-doc "The garden of fluid sculptures by Giuseppe Penone", an interactive and immersive exploration of the homonymous opera located in the gardens of Venaria Reale.
We will then analyze the communicative role of the space and the exhibition processes implemented by the digital medium, declining the concept of interface and "hyper-image", in the light of a well-established fragmenting and modularizing function of the digital device, found in the examples analogous products produced by Google and by the most innovative museums of contemporary art. And at the same time, the relevance of meaning that a product created by an academic subject inevitably brings with it will be explained, finally proposing itself as a business opportunity in the field of edu-tainment production.

Published
2018-12-23
How to Cite
BIGGIO, Federico. Digital Arts and Humanities for Cultural Heritage - Interpretation and Enunciation in Digital Documentation Practices of Cultural Heritage. DigitCult - Scientific Journal on Digital Cultures, [S.l.], v. 3, n. 3, p. 105-114, dec. 2018. ISSN 2531-5994. Available at: <https://digitcult.lim.di.unimi.it/index.php/dc/article/view/84>. Date accessed: 26 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.4399/97888255208979.
Section
Articles